یزدفردا :در تلاش هستیم تا پایان مهر ماه فاز نخست شبکه Core ، Super Core در راستای توسعه پهنای باند کشور، به بهره برداری برسد.

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر رضا تقی پور در نشست صمیمانه و شفاف اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با بهره برداری از فاز نخست این پروژه، پهنای باند کشور به حدود 470 گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید. وی افزود: این تلاش ها با هدف ایجاد زمینه مناسب به منظور ارایه خدمات الکترونیکی به متقاضیان، خصوصاً فعالان حوزه صنعت و تجارت الکترونیکی در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که درخواست از طرف کاربران ایجاد نشود، از سرمایه گذاری های صورت گرفته در این حوزه به صورت بهینه استفاده نخواهد شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وجود 130 هزار کیلومتر فیبرنوری راه اندازی شده در کشور، گفت: امیدواریم با بسترسازی های صورت گرفته و همچنین برنامه های در دست اجرا بتوانیم اهداف برنامه پنجم توسعه در این حوزه را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه پنجم توسعه می بایست تا پنج سال آینده تمامی خدمات بین دستگاهی به صورت الکترونیکی ارایه شود. وی با بیان این مطلب که 500 خدمت شناسایی شده است که دستگاه ها می توانند آن ها را به صورت الکترونیکی به مردم ارایه کنند تصریح کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور، حدود 350 خدمت که معادل 70 درصد این خدمات است، به صورت الکترونیکی عرضه شود. دکتر رضا تقی پور با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده در پنج سال گذشته، تصریح کرد: طی این مدت مبلغی در حدود پنج میلیارد دلار در بخش های مختلف نظیر زیرساخت، اپراتور اول و دوم، سرمایه گذاری شده است. وی در خصوص اقدام های در دست اجرا برای بر طرف کردن مشکل در سطح دسترسی نیز تأکید کرد: برای این منظور شبکه دسترسی سطح کشور بازنگری و طراحی های کلی نیز آماده شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا پیش بینی شده برای کاربردهای تجارت الکترونیکی و صنعت، ظرفیت کلانی در حدود 10 مگابیت بر ثانیه در نظر گرفته شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: فعالان بخش خصوصی خصوصاً حوزه صنعت و تجارت، نیازهای خود برا بر اساس پروژه های در دست اقدام به سازمان تنظیم مقررات و شرکت فناوری اطلاعات اعلام کنند تا هماهنگی های لازم برای بر طرف شدن آن ها صورت گیرد.

وی افزود: همچنین از بخش خصوصی و فعالان این حوزه می خواهیم تا سیاست گذاران را در تدوین استراتژی های صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات کمک کرده و موانع احتمالی موجود در کارها را منعکس کنند. دکتر رضا تقی پور با اشاره به ایجاد سازمان تنظیم مقررات در مجموعه وزارت ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات، تنها وزارت خانه ای است که فضای لازم برای مطرح شدن نظرات و مشکلات کاربران و ارایه کنندگان خدمات را فراهم کرده است. وی با اشاره به تشکیل کار گروه مدیریت فناوری اطلاعات در دولت، اظهار داشت: این کار گروه طی پنج ماه گذشته، حداقل چهار جلسه تشکیل داده و شش حوزه اصلی فعالیت در طول برنامه پنجم توسعه را به تصویب رسانده است.

دکتر رضا تقی پور ادامه داد: در فضای جدید، شرکت فناوری اطلاعات ایران ایجاد شد تا امور حاکمیتی در این حوزه را پیگیری کند. وی با اشاره به وجود نیروی انسانی خلاق در این حوزه گفت: حوزه فناوری اطلاعات استعداد بالایی در بخش صادرات دارد که با توجه به اهداف پیش بینی شده در برنامه پنجم توسعه، امیدواریم تا پنج سال دیگر 5/1 درصد از صادرات غیر نفتی از این حوزه انجام شود.

بر اساس این گزارش، در این نشست دکتر کرم پور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز گفت: فعالان بخش خصوصی می بایست رگولاتوری را به مانند خانه خود بدانند. وی با بیان این مطلب که تلاش های بسیاری در حوزه مقررات گذاری و کنترل صورت گرفته است، گفت: هر هفته مشکلات یکی از اپراتورها را با حضور اپراتورهای مربوطه بررسی و برنامه ریزی برای بر طرف کردن آن ها انجام شده است. وی تصریح کرد: از رسانه ها و اصحاب قلم نیز می خواهیم تا ادبیات جدیدی در این حوزه خلق کنند و با قواعد این حوزه کار کنند.

این گزارش حاکی است، در این نشست صمیمانه و شفاف اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای، سندیکای مخابرات، فعالان بخش خصوصی حوزه ICT و صنعت حضور داشتند و سوال های بسیاری در حوزه های مختلف مطرح شد که وزیر ارتباطات نیز به آنها پاسخ داد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا